31.10.2008 00:00
Bylinky
Pravidelné pití heřmánkového čaje může být dobrou prevencí proti cukrovce II. typu, dále proti ztrátě zraku či nervovým a ledvinovým obtížím. O výsledcích britsko-japonské studie informoval zpravodajský server BBC.
Podle týmu japonských a britských vědců vývar z této byliny snižuje hladinu cukru v krvi a zabraňuje vzniku enzymu, který způsobuje rozvoj diabetických komplikací. Ve studii zveřejněné v odborném časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry se tvrdí, že tento výsledek zvyšuje naděje na nové léky proti cukrovce.
"Je třeba dalších výzkumů, než můžeme přijít s pevnými závěry o tom, jakou roli v boji proti diabetickým obtížím hraje heřmánkový čaj," řekla Victoria Kingová z britské organizace Diabetes s tím, že společnost zatím nedoporučuje pacientům navýšit denní dávky tohoto čaje. Vyspělé průmyslové země zaznamenávají nárůst pacientů s cukrovkou II. typu. Ta je často spojována s obezitou.
Heřmánek je na celém světě mnoho let využíván jako lék proti celé škále zdravotních problémů včetně stresu, nachlazení a menstruačních obtíží.
Vědci z univerzity v Toyamě, které vedl Acuši Kato, podávali 21 dní heřmánkový extrakt skupině diabetických krys. Poté porovnali výsledky s jinou skupinou hlodavců, která se podrobovala běžné dietě. Hladina glukózy v krvi krys, které dostávaly heřmánek, byla výrazně nižší. Heřmánek u nich zpomalil produkci cukru ve slinivce břišní.
Testy také ukázaly sníženou činnost enzymu, který pomáhá přeměnit glukózu na alkoholický cukr sorbitol. U lidí postižených cukrovkou II. typu se aktivita tohoto enzymu zvyšuje se stoupající hodnotou glukózy v krvi. Sorbitol se navíc velmi obtížně dostává přes buněčné membrány a často se hromadí v nadbytečném množství v očních či nervových buňkách, kde může zapříčinit vážné problémy.
"Konzumace zdravě vyvážené diety, pravidelná fyzická aktivita a aplikace předepsaných léčiv zůstává klíčovou cestou pro efektivní kontrolu nad hladinou glukózy v krvi, nad krevním tlakem a tukem v krvi," tvrdí vědci. Dobrá diabetická životospráva podle nich pomáhá snížit riziko vážných zdravotních komplikací, jako jsou srdeční onemocnění, mrtvice či slepota.
Zdroj: ČTK
linkuj | google | vybrali SME komentovat | tisknout | doporučit
14.5.2012 00:01
30.4.2012 00:01
25.4.2012 00:01
29.3.2012 00:01
19.3.2012 00:01
17.1.2012 00:01
12.1.2012 00:01
19.12.2011 00:01
16.12.2011 00:01
15.12.2011 00:01
Komentářů: 461 | Poslední komentář: 17.5.2012 02:34
Komentářů: 933 | Poslední komentář: 17.5.2012 02:01
Komentářů: 290 | Poslední komentář: 17.5.2012 01:41
Komentářů: 317 | Poslední komentář: 17.5.2012 01:34
Komentářů: 220 | Poslední komentář: 17.5.2012 01:16
| Doktorka.cz | Databáze | Diskuze | Nákupy | Další |
|---|---|---|---|---|
ISSN 1213-1903 | © 1999-2011 Vitamins Cosmetics s.r.o. | Kontakt | Reklama | RSS | Právní doložka
Realizace PragueBest | Redakční systém