Reklama

Je důležité vědomě prožít krizi středního věku

Střední věk hraje významnou roli v tom, jak vnímáme stárnutí. Každý může mít jinou zkušenost. Pro jednoho je to zastavení v životě naplněné úzkostí a poukazující na vlastní konečnost, na ohraničenost času. Pro jiného je to spíše pozitivní zastavení, kdy si člověk při pohledu zpět i dopředu uvědomuje smysl celku.

C. G. Jung považoval střed lidského života za rozhodující. Naše biologická životní linie se podobá půlkruhu. Ve středu života dospěje k vrcholu. Kdo si to nechce přiznat, míří svou psychologickou životní linií směrem dolů. Jen ten, kdo se smíří s tím, že jeho biologická životní linie klesá, psychologicky zraje a jeho psychologická životní linie bude i nadále směřovat nahoru.

Ve středu života začíná změna paradigmatu. Nejde již o to, dosáhnout toho navenek ještě více. Ke slovu se ve snech nebo také v psychosomatických potížích hlásí duše a ukazuje, že bychom se měli obrátit k vnitřnímu světu. Kdo tuto cestu dovnitř odmítá, bude stále neklidnější. Zapuzuje hnutí své duše, protože se zcela a bezvýhradně zaměřuje na práci, nebo je najednou konzervativní a vnější normy stanovuje absolutně. Předpisové chování se stává „náhražkou za duchovní proměnu“.

Ve středu života se musíme vypořádat se stinnými stránkami, které jsme dosud odsouvali do pozadí. To, co se děje v duši, se hlásí ke slovu, chce být respektováno. Cesta směřuje více dovnitř, a ne už jen navenek. Kdo tuto změnu orientace ve středu svého života přeskočí, vnitřně se zastaví. Začne se chovat křečovitě. A těžko se vyrovnává s tím, že stárne. Rád by lpěl na svém mládí, a přitom se vnitřně zastaví. Už se v něm nic nerozvíjí. Proto je vědomě prožívaná krize středu života potvrzením, že můžeme stárnout dobře a že si můžeme klást otázky a předkládat témata, jež s sebou stárnutí přináší

Ukázka z knihy Život je teď (Portál 2010).

Reklama

Reklama

Komentáře

Jirka (Pá, 31. 12. 2010 - 19:12)
to je kravina - v druhé polovině všichni směřují dolů !
PF2011 (Pá, 31. 12. 2010 - 20:12)
PF2011
Tomáš (Pá, 31. 12. 2010 - 20:12)
to je kravina - v druhé...Není to kravina...
Když první polovina stojí za..., pak v té druhé nesměřuješ dolů!
PF2011 (Pá, 31. 12. 2010 - 21:12)
Mít věk první poloviny a rozum teda zkušenosti té druhé co?
Hugo (So, 1. 1. 2011 - 08:01)
Není to kravina...
Když...nedovedu si představit, že první polovina stojí za h. Mládí je krásné. Já už to mohu posoudit (58).
pavel (So, 1. 1. 2011 - 09:01)
V dávných,historických, dobách nebyl nikdy svěřen úřad lidem mladším 30 let.Do tohoto věku se uvažovalo s potřebou určitého vývoje člověka.Tak tomu bylo kdysi .Dnes je to mnohdy naopak.
Neta (So, 1. 1. 2011 - 09:01)
Podle starého učení z Číny,člověk dospívá AŽ ve 35 letech- to se podle esoteriků včleňuje duše z cela do člověka,od té doby je člověk plně zodpovědný za to co tady na zemi napáchá za pitomosti,toto období trvá až do 63 let,kdy se chystá duše na nové vtělení(úmrtí)od té doby,zase pro změnu si člověk může dělat co chce,jeho snaha nemá vliv na další vtělení.Takže, od narození do 35 let,také né.To je sranda co? Budha či Bůh či Vesmírný počítač,nám to pěkně zapíšou do naší karmické knihy,a to by bylo potřeba nějak zařídit i tady na zemi-žádná funkce,teprve po dovršení 35 let a od 63-šmitec-důchod!
Petr pro Tomáše (So, 1. 1. 2011 - 11:01)
Když v té první polovině směřuješ dolů, pak druhá polovina života může klidně stát za ještě větší hovno než ta první. Zradí tě zdraví, umřou Tví blízcí apod. Nikdy není tak zle, aby nemohlo být hůř.
Jitka (Po, 21. 2. 2011 - 11:02)
ahoj a dobrý den, hledám dobrovolnice, ženy ve středním věku, které mají chuť se podělit o své životní zkušenosti ve výzkumu pro moji diplomovou práci na psychologii (Fss, Masarykova univerzita, Brno). Téma jsem nazvala Sociální konstrukce identity žen ve středním věku v kontextu blízkých významných mužů, ale jde mi hlavně o váš osobní příběh, tedy jak se sama vzhledem k mužům definujete. věřím, že v téhle diskusi bych mohla najít pár odvážných dam.
ozvěte se na [email protected] a ráda se s vámi domluvím na osobním shledání:)
děkuji a přeju fajn den
Reklama